- لوگو تعمیمدهندهی چیزیه که شما هستید و کاری که انجام میدید.
- باید دلیلی برای لوگو وجود داشته باشه. باید چیزی درش باشه که شخص رو به سمت خودش جذب کنه.
- یک لوگوی موفق معمولاً چیزی رو بیان نمیکنه. ما فکر میکنیم لوگو باید چیزی باشه که همه چی رو در بر داشته باشه.
- مهمه که به تمام چیزهایی که روزانه میبینیم توجه کنیم و این واژگان نامرئی رو درک کنیم.
هنر طراحی لوگو
لوگو به زمانهای خیلی دور بر میگرده. تکتصویری که برای معرفی یک حس خاص استفاده میشده یا معرفی یک فکر یا حتی یک کالا. برای مثال در دوران حکومتهای اشرافی از نشانههای پیچیده بسیاری استفاده میشد. چون همه مردم باسواد نبودن بنابراین بیان تصویری راهی برای کنار اومدن با بیسوادی بود.
در رم باستان، موزائیککاریهایی وجود داره که تصاویری از بازرگانانه. بنابراین وقتی تصویری از یک فیل میبینید به این معنیه که کسی در هند بوده یا اگر تصویری از یک دلفین میبینید به این معنیه که شخص تجارت ماهی داشته. پس تمام این تصویر نشاندهندهی این بوده که این بازرگانان چه کسانی بودند و من معتقدم این شروع تاریخچه لوگوئه.
نشانهها با توسعه تجارت، صنعت و تکنولوژی و زمینههای رقابتی دیگه گسترش پیدا کردند. نشانهها از فرم ویکتوریایی به فرمهای بسیار مدرنتر تبدیل شدند که گویای اقتصادیتر بودنِ اونهاست. بنابراین طراح لوگو باید بدونه که شخص سفارشدهنده چگونه میخواد به نظر برسه و هر لوگو باید گویای مطلب باشه.
لوگو نقابیه برای صاحبش. لوگو، علاوه بر معرفهویتبودن، نشاندهندهی شخصیت شما هم هست.
مبانی لوگو
یک لوگوی خوب در ذهنها ماندگار میشه، با محصول تناسب داره. ساده است؛ به طوری که میشه همه جا باهاش کار کرد و در هر حالتی یکسان دیده بشه.
مهمترین چیز سادگیه و امروزه در رسانههای جدید لوگویی موفقه که بتونه برای استفاده در اینترنت به اندازه ۱۶*۱۶ پیکسل کوچیک و به اندازه یک ساختمان بزرگ بشه. دومین چیز متناسب بودن لوگو با شخصیت و حس مورد نظره.
لوگوی اسمیت سونین رو در نظر بگیرید. سوالی که پیش میاد اینه که آیا این لوگو گویای موسسهایه که بسیاری از گالریها و موزهها رو در بر میگیره؟ خیر. آیا خیلی تجاریه؟ خیر.
اینها چیزهایی هستن که وقتی به یک لوگو نگاه میکنیم از خودمون میپرسیم. آیا این مناسب اونها هست یا نه؟
و در آخر لوگو باید به یاد موندنی باشه. متمایز و متعادل باشه. لوگوی موبیل مثال خوبیه که توسط همکارم تام گیزمور طراحی شده. تام حروف لوگو رو بر اساس هندسه طراحی کرد و با یک تغییر جزئی و قرمز کردن حرف O اون رو متمایز و به یاد موندنی کرد.
وقتی یک لوگو تمام این خصوصیات رو داشته باشه، با گذشت زمان به یاد ماندنی میشه و برای مدت زیادی جدید و تازه به نظر میاد.
روند طراحی
طراحی لوگو شبیه ریاضی نیست که ۱+۱=۲ بشه. ترکیب رنگ آبی با هر رنگ دیگهای مشخص نمیشه مگر این که شروع به کار کنید. من به شخصه دوست دارم روی ایدهای کار کنم که علاوه بر متقاعد کردن خودم بتونه مشتری رو هم متقاعد کنه.
به طور مثال، برای هر لوگو ممکنه قبل از به نتیجه رسیدن به ۴۰ طرح متفاوت برسیم. مثلاً من برای پروژه OFFBOOK از روی کاغذ پرینت گرفتن و به شکلهای متفاوتی تاش زدم. خیلی جالبه چون شما حروف تایپشدهی منظمی دارید ولی با این روش، به نتیجههای متفاوتی میرسید.
بعد من این کاغذهای تا شده رو اسکن کردم و در حین اسکن، به کاغذ اعوجاج دادم و به فرمهای متنوعی رسیدم. مرحله بعدی کار بررسی تمام حالتهای به دست اومده بود و بعد از بینشون اونهایی رو که بیشتر خوشم میاومد انتخاب کردم.
مرحله بعد فقط انتخاب رنگ و درجات مختلف کنتراست رنگ و رابطه بین المانهای مختلف و حذف اضافات بود. به نتیجه رسیدن با روش غیر معمول و به ذهن رسیدن این ایده تا به اجرا در اومدنش بسیار فرصت لذتبخشیه.
جاودانگی
یک طرح لوگو باید جاودانه باشه. لوگوی کلاسیک کوکا کولا که در واقع در سالهای ۱۸۹۰ طراحی شد به طوری جزو فرهنگ ما شده که شاید برای همیشه معاصر به نظر بیاد.
در سال ۱۹۷۵، من از حروف یک انجیل قدیمی استفاده کردم و اونها رو به شکل آرم ماشین طراحی کردم و با خطی که زیرش گذاشتم کاملاً ظاهری نحس به خودش گرفت. و ازش برای لوگوی گروه راک Blue Oyster Cult استفاده کردم.
وقتی طراحی لوگوی گروه راک AC/DC به من پیشنهاد شد، یکی از اتودهایی که زدم بر اساس لوگوی همون گروه Blue Oyster Cult بود. و این یه جورایی به یک کلیشه در دنیای هوی متال تبدیل شد. وقتی از واژه کلیشه استفاده میکنم منظورم اقتضاء و تناسبه. به نظرم این لوگو کاملاً مناسبه و این تکرار هیچ ایرادی ندارهو الان این لوگو بخشی از فرهنگ ماست.
اگه لوگویی کار خودش رو به درستی انجام بده و همه جا شناخته شده باشه و کمپانی مورد نظر برای مطرح کردنِ اون لوگو میلیونها دلار هزینه کنه، احتمالاً دلیل بسیار کوچکی برای طراحی کردنش وجود داره. این یک تجارت مُده، سبکها عوض میشن، تایپوگرافی تغییر میکنه، تصویر عوض میشه ولی چیزی که مد نظر شماست اینه که وقتی مخاطب لوگو رو میبینه هویت اون رو به خاطر بیاره و این جاست که یک لوگو موفق عمل میکنه و جاودانه میشه.
- به لوگو نیاز داریم تا مردم بفهمن کی هستیم و چه کار میکنیم.
- در کار ما دنیا تاثیر میگذاره، تکنولوژی تاثیر میگذاره ولی هدف ما همیشه ثابته.
- لوگو باید ساده باشه، اصولی طراحی شده باشه، و جالب توجه باشه.
- لوگو قطعاً نمیتونه همه چیز رو بیان کنه بلکه فقط چیزهایی که اهمیت بیشتری دارند رو منعکس میکنه، چیزهایی که لازمه دیده بشن.