مترجم: نازی نظاملی، شايان شمس
گوينده: كتايون اعظمی
سلام. اسم من لیزا میزولا است و در موزهی هنرهای معاصرِ مُما، مربی هستم. ما اینجا، زمان زیادی رو صرف ...
مترجم: نازی نظاملی، شايان شمس
گوينده: كتايون اعظمی
سلام. اسم من لیزا میزولا است و در موزهی هنرهای معاصرِ مُما، مربی هستم. ما اینجا، زمان زیادی رو صرف در مورد آثار هنری مجموعهمون میکنیم. امروز میخوام پنج راهکارم رو برای جذب دانشآموزان به آثار هنری با شما در میون بگذارم.
۱. سوالات بحث آزاد بپرسید
یکی از بزرگترین چالشهای معلمان -به قول خودشون- تشویق دانشآموزان به تامل و نگاه جدی به آثار هنریه. روش ما برای جلب توجه دانشآموزان، پرسیدن سوالات بحث آزاده. منظور من از سوالات بحث آزاد سوالاتیه که جواب آره یا نه ندارن.
- چه چیزای دیگهای میبینید؟ حالا که دارید نقاشیه رو در اندازهی واقعیش میبینید و خیلی بزرگتره، چه چیزای دیگهای میبینید؟
- خیلی تخته.
- آهان! میتونی بیشتر توضیح بدی؟ منظورت از «خیلی تخت» چیه؟
این جور سؤالها به دانشآموزان احساس راحتی میده تا ایدههای خودشون رو مطرح کنند و بدون دانش قبلی نسبت به اثر هنری، اون رو به دقت مشاهده و حتی تفسیر کنند.
۲. اطلاعات را لایهبندی کنید.
پس وقتی به کمک سؤالهای بحثآزاد، گفتگویی در جریانه، حواستون باشه که جوابهای دانشآموزاتون رو تأیید کنید و با بازگوکردن جوابا به گروه، بچهها رو متمرکز نگه دارید. خیلی مهمه که همهی اطلاعات رو از ابتدا بهشون ندید، بلکه لایه به لایه اطلاعات رو تزریق کنید. این کار به تفسیر شخصی بچهها و ایدههاشون فضا میده.
- منشأ ایدهی اولیه به تصویر کشیدن اون اجتماع، اون روستا، اون جاییه که توش بزرگ شده، ولی دقیقاً اون شکلی که بوده نیست، درسته؟ اون یه سری چیزای غیرواقعی بهش اضافه کرده. همینطوره؟
۳. از فعالیتهای گوناگون استفاده کنید.
حالا که دانشآموزان براشون راحت شده تو گروه صحبت کنند، ممکنه بعضیهاشون راحت نباشن افکار و ایدههاشون رو با همکلاسیهاشون در میون بگذارن. برای توجه به نیازهای این بچهها پیشنهاد میکنم فعالیتهایی طراحی بشن که سبکهای آموزشی دیگهای رو به کار میبرن، مثل نوشتن، یا طراحی، یا حتی فعالیتهای فیزیکی رو، مثل گرفتن حالت یه فیگور خاص توی یه اثر هنری.
- خب یکی این سؤال رو پرسید که باید واقعی باشه، یا تخیلی، یا میتونه جفتش باشه، درسته؟ موضوع فقط اینه که شما با ذهنتون و اشکال بازی کنین.
وقتی شما بچهها رو درگیر روشهای یادگیری دیگهای علاوه بر گفتگو میکنید، دارید برای واکنشهایی که از طریق مکالمهی تنها بروز نمیکنن جا باز میکنید.
۴. ارتباط برقرار کنید.
برای ایجاد ارتباط میتونید دانشآموزها رو متوجه تجربیات شخصی مرتبط با اثر هنری بکنید. ارتباط بیشتر موجب توجه بیشتر و نهایتا یادگیری بهتر میشه. این ارتباط بین اطلاعات و ایدههاست که موجب فعالشدن بچهها و غالبا تمایل اونها برای پیگیری خودجوش آثار هنری میشه.
۵. مرور کنید.
حالا که سوالاتتون رو پرسیدید و اطلاعات رو لایهبندی کردید و فعالیتهای گوناگون رو به کار بردید و ارتباط برقرار کردید، آخرین راهکار من براتون مرور کردنه. وقتگذاشتن برای مرور و جمعبندی چیزایی که بچهها یادگرفتن واقعا مهمه. راههای زیادی برای این کار وجود داره. میتونید صرفا در مورد ایدههای کلی سوالهای بحثآزاد بپرسید یا ازشون بخواین چیزهایی رو که در مورد اثر یاد گرفتن و قبلا نمیدونستن مطرح کنن. همچنین میشه ازشون خواست یه چیزی بکشند یا بنویسند. در هر صورت واقعا مهمه که برای مرور و جمعبندی ایدههاشون وقت بذارید.
- انگار یه عامله ماشینن.
- مثل یه جادهی پُرِ ماشینه.
- شکل چراغ راهنماست.
- اینا خیابون و ماشینان اونا هم ساختمونان.
- میبینید وقتی که چند لحظه سکوت میکنیم و به دقت نگاش میکنیم به نظر میآد شبیه رفت و آمد ماشینان یا شبیه هزارتو هستن یا شاید با اون همه رنگ شبیه بازی منچ باشن، نه؟
با بهکارگیری این پنج راهکار در آموزشتان کمک میکنید دانشآموزان به آثار هنری علاقهی بیشتری نشون بدن.