مترجم: نازی نظاملی، شايان شمس
سرپرست گفتار: رضا آفتابی
گوینده: این یک بحث معمولی کلاسی نیست. این بچهها دارند در مورد مهمترین مسائل زندگی بحث میکنند. مسائلی ...
مترجم: نازی نظاملی، شايان شمس
سرپرست گفتار: رضا آفتابی
گوینده: این یک بحث معمولی کلاسی نیست. این بچهها دارند در مورد مهمترین مسائل زندگی بحث میکنند. مسائلی که حتی برای والدینشان نیز دشوار است.
دانش آموز ۱: لزوماً نمیشه گفت همه باید قدرت مساوی داشته باشن.
دانش آموز ۲: آره، توی زندگی قدرت آدم با بقیه مساوی نیست.
فیلیپ کم: بعضیها ممکنه فکر کنن واحد فلسفه فقط برای سطوح دانشگاهی مناسبه. به نظرم این تصور کاملاً غلطیه. لازمه که از سنین پایین ظرفیت بچهها رو برای پرسشگری، مکاشفه فکری و استدلال پرورش داد.
انیدیا (دانش آموز): به نظرم الان بزرگترها واقعاً به اونچه که ما در مورد چیزها میگیم و فکر میکنیم توجه میکنن. فکر میکنم به خاطر قوانین فلسفهمونه که توش یاد میگیریم باید به نظرات همدیگه احترام بگذاریم و بدونیم بیشتر از یه جواب وجود داره.
گوینده: پروفسور فیلیپ کم، استاد دانشگاه نیو ساوت ولز، هدایت یک برنامه مبتکرانه را به عهده دارد که آموزههای فلسفی را به کلاسها میآورد. او در سال ۲۰۰۶ مربیگری بسیاری از مدارس دولتی استرالیا را به عهده گرفت.
فیلیپ کم: فلسفه فواید آموزشی مختلفی داره. یکی از اونها جلب کودکان به پرسشگریه که آموختنش رو خیلی ضروری میکنه. فایده دیگهاش جذب بچهها به مبحاثه در مورد انواع موضوعات واقعاُ غنیه. به بچهها یاد داده میشه که انواع مسائل رو موشکافی کنن و در موردشون سوال کنن. همچنین به واسطه فلسفه یاد میگیرن ایده بپرورن و تحلیلش کنن. فایده سوم اینه که استدلال کردن درست رو یاد میگیرن. این نوع فکر کردن فواید اجتماعی هم داره. مثل پرورش استعداد، ذهن بازتر داشتن و منطقیتر بودن.
دن اسمیت: ساختار درس امروزمون کاملاً مشابه یک درس معمولی فلسفی هنگام تحلیل یک مفهوم بود. من مفاهیمی رو مطرح کردم که معمولاً بچهها در موردش میگن «نه عادلانه نیست» و من مجبورشون کردم به تحلیل و موشکافی و اونها به معیاری دست پیدا کردن که به نظرشون عادلانه بود.
دانش آموز ۳: وقتی به نوع زندگیشون نگاه میکنم، میپرسم واقعاً شما این طوری زندگی میکنین؟
دن اسمیت: همکاری با فیلیپ فوقالعاده بود. ما این پروژه رو بدون داشتن تجربه و آموزش شروع کردیم. من کارم رو توی کلاس انجام میدم اما مطالعه و دانشش با فیلیپه.
فیلیپ کم: کاملاً واضحه که معلمها چیزی بیشتر از ترفندهای عملی و تعدادی ابزار کارآمد لازم دارن. مهمتر از اینها باید زمینههای نظری براشون فراهم بشه. اونها به دانش کافی از فلسفه و مفاهیم اصول آموزشی نیاز دارن و همچنین میزان زیادی از دانش عملی برای اجراکردنشون. پس فراهم کردن زمینه نظری برای آموزش از طریق راههای عملی امکانپذیره. این واقعاً مهمه. مخصوصاً اگه بخواین به عنوان فیلسوف از نظر اجتماعی مفید باشین.
دانش آموز ۴: هر دو کتک میخوریم ولی عادلانه نیست، شما باید طوری رفتار کنین که میخواین باهاتون رفتار بشه.
فران لارکین: این کار تاثیر بسزایی بر روی بچهها داره. اونها رو قادر میکنه تحلیل و تفکر انتقادی داشته باشن. قطعاً همه مهارتهاشون رو و اعتماد به نفسشون رو افزایش میده. به نظرم والدین واقعاً مفاهیمی رو که بچهها مطرح میکنن دوست دارن. بچهها میتونن به پدیدهها به صورت تحلیلی و انتقادی نگاه کنن.
فیلیپ کم: بودن فلسفه توی برنامه درسی یه موضوعه و چطوری در آموزش یادگیری جای گرفتن و کمکش به تقویت مدارس یه موضوع دیگه است. کاری که من تحت عنوان فلسفه انجام میدم در راستای دومین موضوعه. تقویت آموزش و یادگیری عادی در کلاسهای عادی. به نظر من نقش فلسفه در اینجا بسیار مهمه.
نظرات ارسال شده:
mohamad5 در 1394/07/25 ساعت 18:22 گفت:
سلام چگونه دانلود نماییم ممنون